Mediacje w sporach konsumenckich
Mediacje w sporach konsumenckich
W ramach działalności Stowarzyszenia #wartomediować wielokrotnie przekonywaliśmy, jak ważne i pomocne są mediacje dla przedsiębiorców. Mediacje gospodarcze z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością, jednak tym razem spojrzymy na mediacje z perspektywy konsumenta. Czy w interesie konsumenta jest mediowanie? Jak wykorzystać instytucję mediacji i osiągnąć swój cel?
Czy konsument może zaproponować przedsiębiorcy mediację?
Oczywiście. To, że sprzedawca nie wystąpił z propozycją mediacji nie oznacza, że nie może tego zrobić kupujący. Jeśli jako konsument masz spór ze sprzedawcą, możesz zwrócić się do mediatora, który skieruje do przedsiębiorcy zaproszenie do mediacji.
Kiedy konsument może skorzystać z mediacji?
Praktycznie na każdym etapie relacji z przedsiębiorcą. Najczęstszą sytuacją, w której pojawia się spór w relacji sprzedawca-konsument jest nieuwzględniona reklamacja lub nieterminowa realizacja umowy. Konsument odwołując się od niekorzystnej decyzji sprzedawcy spotyka się ze stanowczym pismem prawników sprzedawcy, z argumentacją naszpikowaną odwołaniami do przepisów. Często, konsument nie czuje się na siłach żeby wchodzić w polemikę prawną i chcąc walczyć o swoje prawa stoi przed dylematem rozpoczęcia batalii sądowej, co wiąże się z nie tylko z perspektywą wieloletniego sporu sądowego ale i dodatkowych kosztów związanych z postępowaniem sądowym. Zdarza się, że reklamowany towar czy usługa jest na tyle tania, że w zestawieniu z wizją procesu sądowego i wydatków z nim związanych konsumenci rezygnują z dochodzenia swoich praw. Paradoksalnie traci na tym nie tylko konsument, ale i sprzedawca, który na dobre stracił klienta i może liczyć na rozpowszechnienie negatywnej opinii niezadowolonego kupującego.
Równowaga sił w mediacji
Jedną z podstawowych zalet mediacji konsumenckich jest równowagi sił. Nieważne ilu prawników liczy dział prawny sprzedawcy, przy mediacyjnym stole spotykają się dwie strony o równej sile dla mediatora, który pomaga im wypracować warunki porozumienia. W przypadku sporów konsumenckich, niezależnie od wartości przedmiotu sporu niezadowolonym kupującym często kierują silne, negatywne emocje. Nierzadko warstwa emocjonalna sporu przesłania stronom możliwości, jakie pozwolą im uzyskać satysfakcjonujący rezultat. Rolą mediatora po wysłuchaniu stanowiska stron jest skierowanie rozmowy na tory rzeczowej dyskusji i skupienie uwagi na poszukiwaniu rozwiązań.
Oszczędność czasu
Jednym z najczęściej pojawiających się argumentów w rozmowach z niezadowolonymi klientami, którzy nie podjęli działań zmierzających do wyegzekwowania swoich roszczeń od sprzedawcy jest czas. Konsumenci mają świadomość, że na prawomocny wyrok sądu mogą czekać nawet kilka lat, dlatego poddają się i rezygnują. Tutaj z pomocą przychodzi mediacja, która może odbyć się nawet w ciągu kilku dni od zgłoszenia do mediatora. Część spraw udaje się rozstrzygnąć już na pierwszym spotkaniu z mediatorem. W obecnych czasach wielu mediatorów świadczy usługi mediacji online, co nie tylko pozwala nam załatwić sprawę bez wychodzenia z domu, ale jest szczególnie pomocne w sytuacji, gdy sprzedawca ma swoją siedzibę na drugim krańcu kraju. Dodatkowo, osoby zainteresowane mediacją mogą wybrać mediatora z dowolnego miasta.
Mediatorzy Stowarzyszenia #wartomediować prowadzą mediacje stacjonarnie i online z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Zapraszamy do zapoznania się z sylwetkami naszych mediatorów i skorzystania z naszych usług również w mediacjach konsumenckich.
Masz pytania?
Skontaktuj się z Nami!
Nasi mediatorzy chętnie odpowiedzą na pytania i udzielą wszelkich informacji dotyczących postępowania mediacyjnego.
Autorką wpisu jest Anna Skubiszyńska – mediatorka, radca prawny.
Od 2017 r. jest radcą prawnym, a od 2018 r. stałym mediatorem na liście Prezesa Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Więcej informacji:
www.skubiszynska.pl,
tel. +48 695 703 504,
e-mail: kancelaria@skubiszynska.pl